ŁS

Przezorny ciut lepszy

1 V 2003

 

 

To nie jest żaden turniej na maxy, lecz brydż normalny !

Siedzisz na pozycji Eos.  Licytujecie zupełnie naturalnie. 

W

E

1§

1©

2©

3¨

4¨

?

AKx

AKxx

AWxx

xx

Co teraz ?

Oczywiście racz poprzedzić decyzję bilansem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W

E

1§

1©

2©

3¨

4¨

?

AKx

AKxx

AWxx

xx

Masz 6 lew w honorach.

Partner ma 4  (pół ponad minimum, bo zawyżył po inwicie 3¨).

Do tego dochodzą 2 lewy układowe (forta i przebitka) przy grze w ... ?

STOP:

W który kolor należy zagrać szlemika – w kiery czy w kara ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oczywiście w ten w którym Partner ma 4 karty, ale... wcale nie muszą to być kiery !

Partner może mieć np jedną z poniższych rąk:

xx

Dxxx

KDx

AWxx

xx

DWx

KDx

Axxxx

xx

DWx

Kxxx

ADxx

W

E

1§

1©

2©

3¨

4¨

?

AKx

AKxx

AWxx

xx

Trudno przecież wymagać by z ręką 2 lub 3

licytował 1BA tylko z powodu braku 4 kierów.

Zauważ że 6¨ jest tu równie szansowne jak 6© – a przy ręce 3 jest nawet nieco lepsze ! – i że kara zostały uzgodnione niemal równie silnie jak kiery, co sugeruje właśnie rękę typu 3.

Możesz więc śmiało zalicytować 6¨, ale...

STOP:

Lepiej nie licytować 6¨ od razu.  Czy wiesz dlaczego ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W

E

1§

1©

2©

3¨

4¨

?

AKx

AKxx

AWxx

xx

6¨ będzie odzywką z przeskokiem, a taka sugeruje lepsze kara.

Ponadto 6¨ będzie dość zamykające („Raczej pasuj”), a przecież wystarczy drobna nadwyżka u Partnera, aby wychodził szlem.

Licytujesz zatem wyczekująco 4ª, i ostatecznie licytacja przebiega tak:

W

E

1§

1©

2©

3¨

4¨

4ª

5¨

6¨

AKx

AKxx

AWxx

xx

 

 

Masz wygrać 6¨ po wiście Dwójką Pik (zapewne czwarta najlepsza).   

( dla wygody przesadzamy Cię na Słońce ):

64

DW6

K753

AD83

 

Pierwsza lewa:

 

 

4

 

 

 

2

 

D

 

 

 

K

 

 

6

DW6

K753

AD83

Głównym problemem są oczywiście kara

– można je rozegrać na wiele sposobów.

 

STOP:

Czy jest coś co warto zagrać przed karami ?

a co być może wpłynie na ich rozegranie ?

 

 

AK8

AK83

AW94

65

A8

AK83

AW94

65

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Należy najpierw zaimpasować Króla Trefl (co i tak wcześniej czy później będziesz musiał wykonać).

Jeśli impas nie wyjdzie – trzeba będzie grać kara na nieoddanie w nich żadnej lewy

Jeśli wyjdzie – trzeba będzie grać kara na nieoddanie dwóch lew ( jedną można będzie oddać ! )

Impasujesz więc Damą – i utrzymujesz się:

6

DW6

K753

A83

Zatem można pozwolić sobie na oddanie jednej lewy w karach.

Należy więc rozegrać je tak aby uniknąć oddania w nich dwóch lew,

co może się zdarzyć jeśli podzielą się 4–1 (na 5–0 raczej nic nie poradzisz).

 

Jesteś w stole.

STOP:

Jak zacząć kara ?

 

A8

AK83

AW94

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeśli zaczniesz od Króla – przegrasz na pewno tylko przy D10xx u Wieczora.

Jeśli zaczniesz od Asa – przegrasz BYĆ MOŻE też tylko przy podziale powyższym.

Zaczęcie od Asa nie jest więc gorsze ! (być może nielepsze, ale po co to badać), zatem:

 

3

 

2

 

8

 

A

 

6

DW6

K75

A83

Spadła Ósemka !

Zarysowuje się więc możność wygrania przy D106 u Wieczora:

– wystarczy wyjść Czwórką i nadbić najniżej dołożone przez niego karo,

ale...

STOP:

Czy wygrasz wówczas, jeśli Wieczór nie doda do koloru ?

  ( czyli gdy zastaniesz D106 u Eosa )

 

A8

AK83

W94

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

DW6

75

A83

 

Nie wygrasz, bo będziesz musiał przejąć Czwórkę Królem

( inaczej oddasz na Dziesiątkę, a później oczywiście i na Damę )

i w sytuacji:

Ù

Nie będziesz mógł zagrać kara do ręki, bo Eos wskoczy Damą i połączy atu (uniemożliwiając Ci zdobycie przebitki), a jeśli najpierw przebijesz pika, to Eos wybije Ci pikiem ostatnie karo w ręku wyrabiając sobie lewę na Dziesiątkę.

Eos będzie miał pika, bo Wieczór wyszedł Dwójką (czwarta najlepsza).

 

D10

A8

AK83

W9

6

 

Skoro już ustaliłeś, że nie wygrasz – cofnijmy się o lewę...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

DW6

K75

A83

 

Ustaliłeś, że wyjście z ręki Czwórką  (i oczywiście także Waletem bądź Dziewiątką)

prowadzi do przegranej gdy Eos ma D106. 

 

WNIOSEK:   Należy wyjść w kara nie z ręki, lecz ze stołu !

 

Do stołu najlepiej chyba  przejść kierem (bo widać, że niczego to nie przesądzi),

po czym:

STOP:    Którym karem wyjść potem ze stołu ?

 

A8

AK83

W94

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

W6

K75

A83

Oczywiście tylko najniższym !      

( bo przy D106 z lewej K będzie potrzebny do nadbicia D bądź 10, a 7 do nadbicia 6 )

 

Grasz zatem ze stołu Piątkę i dalej już łatwo...   patrz niżej:

 

 

A8

AK8

W94

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A oto trzy końcówki spośród 137 autentycznych:

 

W95

9

D106

KW

 

6

W6

K75

A83

1073

1042

1094

 

 

W95

92

D10

KW

6

W6

K75

A83

1073

104

6

1094

 

 

W95

942

KW4

6

W6

K75

A83

1073

10

D106

109

 

 

 

A8

AK8

W94

6

A8

AK8

W94

6

A8

AK8

W94

6

 

Metodyka Twojej gry była następująca:

Jeśli X prowadzi do porażki – porzuć myśl o X  ( i nie trać sił na analizę co będzie po X ! )

Jeśli Y nie jest gorsze od X – porzuć myśl o X   ( i nie trać sił na analizę co będzie po X ! )

 

„Przygody karciane“

 

  Co nowego...

do Spisu

Nie samym brydżem człowiek żyje:  do Czytaj!

1 Maja 2003

mailto Pikier

© Pikier.com

brydż, brydz, bridge, brydż sportowy, brydz sportowy, bridge sportowy, Pikier, Sławiński, Slawinski, Łukasz Sławiński, Lukasz Slawinski,