Piotr Minecki  „SERDECZNY

Brydż Syme­tryczny

7 XI 2005

Niektórzy po­pularyzato­rzy z dumą pod­kreślają, że do gry w brydża wy­starczy umiejętność li­czenia do 13. Taka pro­pa­gan­da była jednak dobra z 1000 lat temu. XXI wiek stawia przed nami ambit­niejsze za­da­nie: na­uczyć brydży­stów ope­rowa­nia także licz­bami ujemnymi, przy­najm­niej do –13. W tym celu wy­star­czy wpro­wa­dzić odzywki ujemne (-2¨, -1§, -3BA, -7©), a reszta bę­dzie już ła­twa:

Kon­trakt ujem­ny jest zo­bowiąza­niem zmu­szenia prze­ciwni­ków do wygra­nia kon­traktu do­dat­niego o tym sa­mym mia­nie. Tak więc - 4© oznacza: „Zo­bowiązu­jemy się, że 4© wy­grają prze­ciwnicy” czyli „Zo­bo­wiązujemy się wziąć najwy­żej 3 lewy przy grze w kiery”.

Zapis za wy­gra­nie równo - 4© będzie iden­tyczny jak za wygra­nie 4©. Jeśli weźmiemy tylko dwie le­wy (na­drób­ka ujem­na), do­sta­niemy tyle samo co za na­dróbkę do­datnią. Wzię­cie 5 lew bę­dzie oczywi­ście wpad­ką do­dat­nią, za którą prze­ciw­nicy za­pi­szą sobie do­kładnie tyle co za wpadkę ujemną bez 2. Kon­tra i re­kon­tra na kontrakt ujemny będą rzecz ja­sna przeciw­nego znaku niż na do­datni.

My­ślę że jest to zu­peł­nie jasne, i nie wąt­pię że po rocznej prak­tyce wszy­scy będą w tym rów­nie bie­gli co w arytme­tyce licy­tacji dodat­niej.

Nieco trud­niejsze są re­guły star­szeństwa od­zy­wek w licy­ta­cji:

A oto hierar­chia odzy­wek w kolejności wzra­stają­cego star­szeń­stwa:

-1BA -1 -1© -1¨ -1§ 1§ 1¨ 1© 1 1BA  -2BA -2-2© -2¨  -2§ 2§ 2¨ 2© 22BA ... itd itp

1)     Odzywka jest star­sza jeśli jej wartość bez­względna jest więk­sza

2)     Jeśli war­tości bez­względne są równe, to dodat­nia jest star­sza od ujemnej

a jeśli obie są tego sa­mego znaku, to:
– jeśli są dodatnie, to obowią­zuje tra­dy­cyjne star­szeństwo kolo­rów:
§¨© BA
– jeśli są ujemne, to obowią­zuje prze­ciwne starszeń­stwo kolo­rów:
BA©¨§

Każdy mate­matyk przy­zna, że jest to uporząd­ko­wanie dobre, co dodatkowo zwiększa walor edu­ka­cyj­ny Brydża Symetrycznego.

Czy tradycyjny Brydż  nie jest częścią dodatnią Brydża Symetrycznego ?

 

 

 

 

Komentarze Pikiera:

Û

ŁS  10 V 2006

Brydż Symetryczny jest... sprawiedliwszy od tradycyjnego ! (w sensie wyłuszczonym przy opisie Re­trydża (patrz Retrydż)), a przy tym znacznie łatwiejszy niż Retrydż, bo brydżyści dzięki grze w kierki z rozgrywką ujemną są już oswojeni. Jest więc propozycją sensowną (no i urozmaiceniem gry).

Można go również uprawiać przy pomocy kart do licytacji bądź w internecie – wystarczy ujemność odzywki zaalertować słowem „minus”, aczkolwiek...

Spójrzmy na proponowaną hierarchię odzywek:

-1BA -1 -1© -1¨ -1§ 1§ 1¨ 1© 1 1BA  -2BA -2-2© -2¨  -2§ 2§ 2¨ 2© 22BA ... itd itp

Na serwerze brydżowym po -1 nikt nie będzie w stanie zalicytować -1© -1¨ -1§ 1§ 1¨ 1© 1 !

Znacznie pomoże zmiana hierarchi na:

-1§ 1§ -1¨ 1¨ -1©1© -1 1  -1BA 1BA  -2§ 2§ -2¨2¨  ... itd itp

bo wówczas po -1 nie będzie jak zalicytować tylko +1.

 

 

Brydż Ujemny

 

ŁS  10 V 2006

od razu przychodzi na myśl po obejrzeniu Symetrycznego.

Jak tradycyjny tyle tylko że gra się na „nie brać lew” (wszystkie kontrakty są ujemne).

Jest tak prosty, że najprawdopodobniej jacyś brydżyści–kierkowicze już go kiedyś wypróbowali (?).

 

 

Vitis = Viribus Unitis (wspólnymi siłami)

 

ŁS  10 V 2006

Podobno brydż uczy wspóldziałania, ale – czemu tylko z partnerem !?

A nie mogliby tak współdziałać ze sobą wszyscy czterej gracze przy stoliku ?!... Zatem:

Celem rozdania będzie zdobycie jak największej ilości punktów przez jedną – którąkolwiek ! – parę.

Pod tym kątem gracze licytują, a w rozgrywce wistanci starają się, aby kontrakt został wygrany !

Punkty zdobyte (stracone) przydziela się czwórce graczy jako całości.

Przeciwko komu zatem grają ?...

Otóż przeciwko czwórce na drugim stoliku – która czwórka zdobędzie więcej punktów, ta wygrywa – tyle wygrywa, ile zdobyła więcej. Tak więc VITIS jest z natury rzeczy brydżem porównawczym.

W jednym ze starszych „Brydżów” – ale tym który miał duży format – zamieszczono na okładce całkiem niepozorne rozdanie, w którym dzięki wspóldziałaniu wygrywa się aż 7 karo. Podobno zabawili się tak  tak Włosi w jakichś rozgrywkach, kiedy przestało im zależeć na wyniku.

Ta notatka jest właśnie właśnie inspiracją Vitisa. Może ktoś by ją Pikierowi przysłał.                           

Dodajmy że w Vitisa można z łatwością zagrać na każdym serwerze brydżowym !

Jedyne co trzeba robić „ręcznie” – to punktowanie rozdania. Jeśli np na pierwszym stole zdobyto 13 impów (obojętne przez którą parę), a na drugim tylko 3 – to pierwszy stół wygrywa 10 impów.

 

Innowacje

Co nowego... 

do Spisu

7 XI 2005

redakcja@pikier.com

© Pi­kier

brydż, brydz, bridge, brydż sportowy, brydz sportowy, bridge sportowy, Pikier, Sławiński, Slawinski, Łukasz Sławiński, Lukasz Slawinski,