ŁS |
Viktorki czyli Punkty Zwycięskie (1) |
27 IX 2001 |
Służą do sprowadzenia do „wspólnego
mianownika” wyników pojedynków w turnieju:
każda strona sumuje zdobyte impy, po czym (w
zależności od salda) dzieli się między obie strony 30 specjalnych punktów
zwanych Punktami Zwycięskimi (Victory
Points = VP):
Podział |
Ilość rozdań w pojedynku |
Podział |
||||||||
VP |
2 |
4 |
8 |
12 |
14 |
16 |
20 |
24 |
32 |
VP |
15:15 |
0 |
0–1 |
0–1 |
0–1 |
0–2 |
0–2 |
0–2 |
0–3 |
0–3 |
15:15 |
16:14 |
1 |
2–4 |
2–5 |
2–6 |
3–7 |
3–7 |
3–8 |
4–9 |
4–10 |
16:14 |
17:13 |
2 |
5–6 |
6–8 |
7–9 |
8–10 |
8–11 |
9–12 |
10–14 |
11–16 |
17:13 |
18:12 |
3 |
7–8 |
9–11 |
10–12 |
11–14 |
12–15 |
13–16 |
15–19 |
17–22 |
18:12 |
19:11 |
4–5 |
9–10 |
12–14 |
13–16 |
15–18 |
16–19 |
17–21 |
20–24 |
23–28 |
19:11 |
20:10 |
6–7 |
11–12 |
15–17 |
17–20 |
19–22 |
20–23 |
22–26 |
25–29 |
29–34 |
20:10 |
21:9 |
8–9 |
13–14 |
18–20 |
21–24 |
23–26 |
24–27 |
27–31 |
30–34 |
35–40 |
21:9 |
22:8 |
10–11 |
15–16 |
21–23 |
25–28 |
27–30 |
28–31 |
32–36 |
35–39 |
41–46 |
22:8 |
23:7 |
12–13 |
17–18 |
24–26 |
29–32 |
31–34 |
32–36 |
37–41 |
40–45 |
47–52 |
23:7 |
24:6 |
14–15 |
19–20 |
27–29 |
33–36 |
35–38 |
37–41 |
42–47 |
46–51 |
53–58 |
24:6 |
25:5 |
16–17 |
21–23 |
30–33 |
37–40 |
39–43 |
42–46 |
48–53 |
52–57 |
59–65 |
25:5 |
25:4 |
18–19 |
24–26 |
34–37 |
41–45 |
44–48 |
47–52 |
54–59 |
58–64 |
66–73 |
25:4 |
25:3 |
20–21 |
27–29 |
38–41 |
46–50 |
49–54 |
53–58 |
60–65 |
65–71 |
74–82 |
25:3 |
25:2 |
22–23 |
30–32 |
42–45 |
51–55 |
55–60 |
59–64 |
66–72 |
72–79 |
83–91 |
25:2 |
25:1 |
24–25 |
33–36 |
46–50 |
56–61 |
61–66 |
65–71 |
73–79 |
80–87 |
92–100 |
25:1 |
25:0 |
26+ |
37+ |
51+ |
62+ |
67+ |
72+ |
80+ |
88+ |
101+ |
25:0 |
|
2 |
4 |
8 |
12 |
14 |
16 |
20 |
24 |
32 |
|
Dla 2 i 4 rozdań Autor nie znalazł kolumn w oryginale, więc
pozwolił sobie je odtworzyć
(dla 2 rozdań niesposób tego ładnie dokonać, bo jest za mało impów w stosunku
do VP).
Wartości w tabeli zmieniają się proporcjonalnie do pierwiastka z ilości rozdań,
albowiem
taka jest w statystyce generalna zależność odchylenia sumarycznego od ilości
prób.
Autorowi udało się zupełnie znośnie przybliżyć powyższą tabelę
jednym wzorem:
Wygrana w VP = 15 + |
33 • Saldo |
|
gdzie: |
P
= Pierwiastek kwadratowy z ilości rozdań Saldo
= pojedynku w impach dla Zwycięzców |
25 • P + Saldo |
|
Najwyższy czas jednak
ujawnić, że ten system przydzielania VP ma bardzo istotne uchybienie!
Nie są uwzględniane impy przez Zwycięzców stracone !
Same saldo w impach jest
niewystarczające.
Spójrzmy bowiem na
możliwe wyniki meczu 24–rozdaniowego wygranego przewagą 20 impów:
20:0 30:10 40:20
50:30 60:40 70:50
80:60 90:70 100:80
...
Każdy się zgodzi, że
wygrana 50:30 jest mniej warta niż 30:10 (a jeśli ma wątpliwości,
niech rozważy wynik 160:140 albo 220:200).
A oto próba uwzględnienia tego aspektu:
Wygrana w VP = 15 + |
9 • Saldo |
|
gdzie: |
P
= Pierwiastek kwadratowy z ilości rozdań S
= impy Stracone przez Zwycięzców |
6 • P + S |
|
Teraz dla meczu
24–rozdaniowego wygranego saldem 20
otrzymujemy:
podział impów |
podział
viktorek |
|
20 : 0 |
21 : 9 |
I o to właśnie
chodziło. |
30 : 10 |
20 : 10 |
|
40 : 20 |
19 : 11 |
|
50 : 30 |
18 : 12 |
|
70 : 50 |
17 : 13 |
|
160 : 140 |
16 : 14 |
LISTY |
3 X 2001 |
Koncepcja uwzględniania impów straconych wywołała pewne objekcje
Czytelników:
Więc z meczu piłki nożnej wygranego 8:7
zaliczałoby się np tylko 3 gole !? Przecież strategia w zależności od
stanu meczu jest elementem gry! |
1) Jednak w brydżu
trudno mówić o takiej strategii, ponieważ w trakcie meczu nieznany jest wynik
bieżący ! (choć czasem (ale bardzo rzadko) grane są mecze w trybie
„rozdanie po rozdaniu”).
2) I chyba jest to
bardzo dobre, bo inaczej brydż przestałby być grą na punkty – walka
stawałaby się częściej zgoła hazardowa (w źle zaprowadzonym meczu niewiele
byłoby do stracenia).
A poza tym – taka strategia wcale
nie znika, a tylko ulega zmianie.
Łukasz marnuje czas. Viktorki są podobne do (zdyskredytowanej)
skali Victora Zirinsky'ego, która była używana w Mistrzostwach BEBF (Strefa
6, obecnie PEBF) we wczesnych latach 1970. |
Ciekawe –
lecz niestety nie podano nic nadto. Jak wyglądała i dlaczego zdyskredytowana ?
Ale, ale... Łukasz nie marnuje czasu! choćby dlatego, że
takie problemy są niego miła rozrywką.
Grany jest mecz
24–rozdaniowy A przeciwko B. Po
22 rozdaniach jest 20:0 w impach dla A. W dwóch
ostatnich rozdaniach końcówka (za 10 imp) zależy od trafienia
„palcówki”: AWx – K10x. Rozważmy dwa
przypadki: 1. Obaj rozgrywający trafiają w rozdaniu 23, a
chybiają w rozdaniu 24: Wynik końcowy (dla A) = w impach
20:0, w viktorkach 21:9 (w VP –
19:11) 2. Rozgrywający z A trafia tylko w rozdaniu
23, a z B trafia tylko w rozdaniu 24: Wynik końcowy (dla A) = w impach
30:10, w viktorkach 20:10 (w VP
– 19:11) Czy któryś team
zagrał lepiej bądź gorzej w przypadkach 1 i 2 ? Oczywiście, że
nie – zagrały jednakowo dobrze. Dlaczego więc A
ma dostać 1 viktorkę więcej w przypadku 1 ? |
Aby wykazać że nie jest to poprawny kontrargument, rozważmy
jeszcze jeden przypadek:
3. Rozgrywający A chybił w
obu rozdaniach, a B trafil w obu rozdaniach:
Wynik końcowy (remis)
= w impach 20:20, w VP 15:15
Czy któryś team
zagrał lepiej bądź gorzej w przypadkach 3 i 1 ?
Oczywiście, że
nie – zagrały jednakowo dobrze.
Dlaczego więc A
ma dostać aż 4 VP więcej w przypadku 1 ?
Widzimy więc, że podobny zarzut można
wysunąć względem każdej dowolnej (!) skali VP.
Może ktoś znajdzie bardziej dobitną kontrę
!?
Nie da się jednak
zaprzeczyć, że wygrana 50:30 wydaje się mniej warta niż 20:0 !!!
LIST |
6 X 2001 |
Odnośnie przypadku 3: Ależ B zagrał dużo lepiej niż w
przypadku 1 – rozwiązał dobrze dwa rozdania, które jego przeciwnik
rozwiązał źle (w przypadku 1 obaj rozwiązali je tak samo). Stąd 4 VP więcej
dla B w przypadku 3, albo – jak kto woli – 4 VP więcej dla A w
przypadku 1. Natomiast odnośnie porównania
przypadków 1 3: Nie powinno mieć znaczenia, czy A
rozwiążę dobrze jedno rozdanie a B drugie, czy też obaj rozwiążą oba
rozdanie tak samo. |
|
Jak można mówić o
„lepszych–gorszych” zagraniach w czystych
„palcówkach” AWx – K10x ?! W
takich problemach impas w każdym kierunku jest jednakowo dobry, a zatem moja rekontra była najzupełniej słuszna (bo przecież
na obu stołach rozgrywano jednakowo dobrze (bądź źle)).
Domyśliłem się jednak, że Nadawca kontrargumentu popełnił lapsus
polegający na rozciągnięciu terminu „lepsze” także na
„szczęśliwsze” (bardzo rozpowszechnione – jak widać, także
wśród expertów). Zastąpmy więc „palcówki” problemami
niepalcówkowymi: |
|
Grany jest mecz
24–rozdaniowy A przeciwko B. Po
22 rozdaniach jest 20:0 w impach dla A. W dwóch
ostatnich rozdaniach końcówka (za 10 impów) zależy od wykazania się
umiejętnością dobrej rozgrywki (odczytanie rąk, eliminacja, wpustka, tempa
itp). Rozważmy dwa
przypadki: 1. Obaj rozgrywający dobrze rozgrywają w
rozdaniu 23, a źle w rozdaniu 24: Wynik końcowy (dla A) = w impach
20:0, w viktorkach 21:9 (w VP –
19:11) 2. Rozgrywający z A rozgrywa dobrze tylko w
rozdaniu 23, a z B – tylko w rozdaniu 24: Wynik końcowy (dla A) = w impach
30:10, w viktorkach 20:10 (w VP
– 19:11) Czy któryś team
zagrał lepiej bądź gorzej w przypadkach 1 i 2 ? Oczywiście, że
nie – zagrały jednakowo dobrze. Dlaczego
więc A ma dostać 1 viktorkę więcej w przypadku 1 ? |
|
Teraz kontrargument jest
czytelny, i – jak łatwo sprawdzić – nie da się go obalić
przypadkiem 3. (ponadto
można rozważyć mecz składający się z samych takich rozdań) Wygląda więc na to,
że koncepcja
obniżanie przewagi w VP w miarę wzrostu impów straconych jest wewnętrznie
sprzeczna, a
jeszcze dobitniej przekonuje o tym spojrzenie następujące: |
|
Zapisywanie pewnej ilości impów z
rozdania dla jednej drużyny jest tylko skrótem – dokładniej należałoby
zapisywać tę samą ilość z minusem również przeciwnikom, by (jak w
buchalterii) zapis na koncie
„ma” redukowany był przez zapis na koncie „winien”.
Dopiero przy takim zapisywaniu wyraźnie widać, że stan meczu w każdym
momencie wyraża się stosunkiem „+saldo:–saldo”, a w
omawianym meczu w obu przypadkach wynik końcowy będzie wynosić +20:–20. |
|
Powyższe wyłuskanie
paradoksu z zaproponowanego jeszcze wyżej algorytmu uzględniania impów
straconych Pikier zawdzięcza Konradowi Ciborowskiemu. Pikier dziękuje. |
|
Nie jest to jednak koniec zagadnienia „wynik w impach
– wynik w VP” ! Do wysunięcia pomysłu „im
więcej impów straconych – tym bardziej zmniejszać wygraną w VP”
doprowadziło mnie spostrzeżenie, że mecz o wyniku np 220:200 wygląda na
zupełną loteryjkę (musiały się tam dziać rzeczy straszne), więc przewaga 20
jest znacznie mniej wiarygodna niż w meczu zakończonym np 40:20. Punktowanie
pierwszego wyniku tę samą ilością viktorek co drugiego wygląda więc na
niesprawiedliwość względem innych drużyn w turnieju, które osiągały między
sobą wyniki w miarę „normalne”. Stąd pomysł: Im więcej impów
straconych, tym więcej VP odejmować OBU drużynom. Taka była pierwotna wersja
koncepcji uwzględniania ilości impów straconych (patrz jej algorytm), lecz miała ona tę „praktyczną” wadę,
że kusiła drużyny do fałszowania wyniku meczu (bo obie na tym zyskiwały).
Jeśli jednak aspekt ten pominiemy, to:
Czy koncepcja ta jest niesprzeczna ? Może ktoś znajdzie jakiś haczyk
!? Przy okazji
przypominam o sensownie (na oko) wyglądającej Justycji; może
ją też ktoś weźmie na warsztat. |
Nie Kartagina lecz Ograniczenia
Systemowe muszą zostać zniszczone !
27 Września 2001 |
||||
brydż, brydz, bridge, brydż sportowy, brydz
sportowy, bridge sportowy, Pikier, Sławiński, Slawinski, Łukasz Sławiński,
Lukasz Slawinski, |
||||
Pierwotna próba obliczania
wyniku meczu w VP z uwzględnieniem impów straconych:
Do podziału jest 100 VP – tak aby wynik meczu
wyrażał się w procentach.
1)
P = Pierwiastek z
ilości rozdań (w zaokrągleniu)
2)
Ustalamy Wynik
Modelowy, tj zmniejszamy (bądź zwiększamy) impy obu drużyn (Wynik Rzeczywisty)
tak by Pokonani mieli P impów
3)
Impy zdobyte w
Wyniku Modelowym przez Zwycięzców przeliczamy na procenty
sumy impów w Wyniku Modelowym (dla uproszczenia: bez
zaokrągleń, lecz z obcięciem)
4)
Procent zdobyty
przez Pokonanych = dopełnienie do 100
5)
Każdej drużynie
zmniejszamy uzyskany procent o tyle ile całkowitych razy mieści
się P w impach rzeczywiście straconych przez Zwycięzców.
Przykład:
P = 2 ( 4 rozdania )
Wynik Rzeczywisty = 15:7
Wynik Modelowy = 10:2 (każdej
drużynie odjęliśmy 5 impów)
Wynik Zwycięzców = 83% ( 10/12 )
Wynik Pokonanych = 17% (
100 – 83 )
P w 7 mieści się 3 razy – Każdej drużynie odejmujemy więc 3%
Ostateczny
wynik: 80:14
Optymalna skala VP powinna bazować na rozkładzie
prawdopodobieństwa wyniku meczu:
każda wartość VP to pasek pod krzywą
paski muszą mieć jednakowe pola.