Robert Berthe

 

 

 

z Pikiera 14

 

KROK PO KROKU:   Oddawaj starannie

 

 

·

Licytujesz z partnerem naturalnie – otwarciami z czwórek.

Siedzisz na pozycji S i zaczynasz licytację:

 

 

Co otworzysz ?  

K x

A D 10 9 8

A x x

K 10 x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1©

Siła ręki pozwala wprawdzie na 1BA, ale układ jest zbyt nietypowy. Nie chodzi o to, że masz 5 kart w Kierach (to jest jeszcze dopuszczalne), ale o to że Kiery są bardzo silne – tak dobra piątka jest w gruncie rzeczy szóstką.    

 

 

 

3©

 

1

 

pas

 

1©

 

 

?

 

Po 1 z lewej partner licytuje 3©:

¬

 

 

Jaka jest intencja tej odzywki ?

K x

A D 10 9 8

A x x

K 10 x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jest to  inwit, czyli zaproszenie do gry wyższej:  jeśli masz więcej niż typowe minimum

– wystarczy pół lewy więcej – powinieneś zalicytować 4©.

  

 

x x

K W x x

D x

A 9 8 x x

Licytujesz więc 4© i po ataku Waletem Karo masz to rozegrać:

¬

 

Policz lewy przegrywające !

 

 

K x

A D 10 9 8

A x x

K 10 x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

x x

K W x x

D x

A 9 8 x x

Dwie w Pikach, jedna w Treflach oraz dwie w Karach (z których jedna może być przebita); łącznie – jedna za dużo.

 

Możesz oczywiście mieć nadzieję na Króla u W lub Asa u E, ale oba te przypuszczenia są wysoce nieprawdopodobne.

 

Jak więc pozbędziesz się tej jednej przegrywającej ?

 

 

K x

A D 10 9 8

A x x

K 10 x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

x x

K W x x

D x

A 9 8 x x

Dzięki wyrobieniu Trefli w stole.

 

 

 

 

Czy są jakieś środki ostrożności, które musisz podjąć
przed lub w trakcie wyrabiania Trefli ?

 

 

K x

A D 10 9 8

A x x

K 10 x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

x x

K W x x

D x

A 9 8 x x

Tak: musisz za wszelką cenę nie dopuścić E do ręki, by nie mógł podegrać Króla Pik.

 

 

 

W których kolorach może się to zdarzyć i jak tego uniknąć ?

 

 

K x

A D 10 9 8

A x x

K 10 x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

x x

K W x x

D x

A 9 8 x x

Po pierwsze w Treflach:

   musisz zagrać małym treflem ze stołu do Dziesiątki w ręku.

Po drugie w Karach:

  musisz przepuścić Waleta Karo na obu rękach !

 

 

Jak będziesz grał dalej, jeśli W powtórzy karo ?

 

 

K x

A D 10 9 8

A x x

K 10 x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabijesz w ręku Asem, ściągniesz atuty kończąc w stole, i zagrasz do Dziesiątki Treflowej.

    

 

 

x x

K W x x

D x

A 9 8 x x

 

Rozdanie pochodzi
z „Drugiej Książeczki Problemów”
Alfreda Sheinwolda

 

A D W 10 x

x x x

W 10 x

D x

 

x x x x

x

K x x x x

W x x

 

 

K x

A D 10 9 8

A x x

K 10 x

 

 

do  Kroków

Co nowego...

do Brydża 

Nie samym brydżem człowiek żyje:  do Czytaj!

brydż, brydż, brydż, brydż, brydż, brydz, brydz, brydz, brydz, bridge, bridge, bridge, bridge, bidding, brydż sportowy, brydz sportowy, bridge sportowy, wist, Pikier, Łukasz, Lukasz, Sławiński, Slawinski, Łukasz Sławiński, Lukasz Slawinski, Czytaj, Czytaj!, piki, kiery, kara, trefle, pik, kier, karo, trefl, pas, atu, bez atu, kontra, rekontra

 

Niepołożenie Damy Karo jest źle widoczne.  Wist 10 karo?  9 u E ?

E dodaje Waleta trefl - mógł dodać drugiego ! ale trzeba górą.