ŁS 1980 |
Teoria Kolorów Krótkich |
z Pikiera 1 |
Najbardziej niewzruszonym kanonem licytacji brydżowej wydaje
się być zasada, że otwarcia powinny informować o kolorach najdłuższych
(longerach). Tak było jednak tylko do lat 1963–64, kiedy to udało się
Autorowi podważyć ten stereotyp, poprzez wysunięcie możliwości wręcz odwrotnej:
Postulat Kolorów Krótkich ( PKK ) |
||
1 |
Otwarcia
mogą informować przede wszystkim o kolorze najkrótszym ! |
|
2 |
Pożądane
jest przy tym, aby kolor ten był właśnie kolorem otwarcia ! |
Uzasadnienie tej koncepcji było dość złożone, sprowadzało
się bowiem do sformułowania trzech zasad o charakterze ogólnobrydżowym, które w
dalszym ciągu szczegółowo zrelacjonujemy:
|
Zasada
Jednolitości Układowej ( ZJU ) |
|
|
Otwarcie powinno
przekazywać maksymalnie jednolity obraz ręki |
|
Oczywiste
jest bowiem że:
Im ściślej otwarcie precyzuje układ (we wszystkich czterech
kolorach!), im mniejsze są możliwości odchyleń od średniego obrazu ręki –
tym łatwiejsza jest nasza dalsza licytacja (zwłaszcza po interwencji
przeciwnika) i tym łatwiej jest zgłosić od razu kontrakt ostateczny.
Spójrzmy
teraz z tego punktu widzenia naturalne otwarcie 1 w kolor:
Cóż z tego, że informuje o kolorze najdłuższym, skoro
długość w kolorach bocznych jest dla nas kompletną niewiadomą (od renonsu do
czwórki).
Znacznie
bardziej jednolite jest otwarcie informujące o kolorze najkrótszym !
Nie wskazuje wprawdzie longera, ale daje za to ogólny obraz
ręki: misfit w jednym kolorze (tym najkrótszym), fity w pozostałych.
A oto
krótka ilustracja matematyczna tego zjawiska:
porównajmy dwa otwarcia 1¨:
|
1¨ z czwórki |
|
1¨ z dubla |
Aby
uprościć obliczenia, bierzemy tylko po 3 układy (tego
samego typu – 4432) Które z tych otwarć jest bardziej
jednolite ? To,
rzecz jasna, w którym odchylenia od
średniego obrazu ręki są mniejsze. |
||||||
|
♠ |
© |
¨ |
§ |
|
♠ |
© |
¨ |
§ |
|
|
4 |
3 |
4 |
2 |
|
4 |
4 |
2 |
3 |
|
|
2 |
4 |
4 |
3 |
|
4 |
3 |
2 |
4 |
|
|
3 |
2 |
4 |
4 |
|
3 |
4 |
2 |
4 |
Obliczmy więc średnią ilość kart w każdym kolorze:
|
♠ |
© |
¨ |
§ |
|
♠ |
© |
¨ |
§ |
|
|
3 |
3 |
4 |
3 |
|
32/3 |
32/3 |
2 |
32/3 |
|
i – dla każdego z czterech kolorów – przeciętne
odchylenie od średniej:
|
♠ |
© |
¨ |
§ |
|
♠ |
© |
¨ |
§ |
Odchylenia te można interpretować jako
średni błąd popełniany przez Odpowiadającego przy statystycznej ocenie
długości danego koloru w ręce Otwierającego. |
|
6/9 |
6/9 |
0 |
6/9 |
|
4/9 |
4/9 |
0 |
4/9 |
Nie
przytaczamy analogicznego obliczenia dla otwarcia z singletona (efekt byłby
jeszcze wyraźniejszy), podając wzamian za to przykład z życia:
|
|
|
|
Większa jednolitość otwarcia singletonowego umożliwiła
graczowi E zaaplikowanie kontry. |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
Zasada Bilansu
Krótkościowego ( ZBK ) |
Informacja o kolorze najkrótszym
wybitnie usprawnia ocenę możliwości połączonych rąk |
Po
pierwsze – honory w kolorze w którym partner ma krótkość ulegają wyraźnej
dewaluacji.
Po
drugie – łatwiej ocenić ilość lew przebitkowych.
Po
trzecie – znacznie łatwiej można rozstrzygnąć problem czy należy grać w
kolor czy bez atu
(a wiadomo, że
problem ten stanowi 50% kłopotów w licytacji strefy dogranej).
Zjawiska
powyższe (NB najsilniej występujące przy singletonie bądź renonsie; przy
dubletonie znacznie słabiej) były już oczywiście znane już znacznie wcześniej
(vide np Metoda Wyłączeń i Wywołanie Kombinowane).
Skoro informacja o kolorze najkrótszym
jest tak ważna z punktu widzenia bilansu, to najlepiej będzie, gdy otrzymamy ją
jak najszybciej, a więc – już w otwarciu:
Zasada Ręki Rozgrywającej ( ZRR ) |
|
1 |
Rozgrywać powinien Odpowiadający (ponieważ
jego ręka jest na ogół mniej ujawniana podczas licytacji) |
2 |
Rozgrywać powinna ręka silniejsza (aby
większość honorów była ukryta przed przeciwnikami i pierwszy wist następował
do ręki silniejszej) |
Postulat 2 jest już od dawna znany i
realizowany przy pomocy konwencji texasowych.
Z punktu
1 wynika że pożądane jest, aby sygnalizowany kolor krótki był akurat kolorem
otwarcia (np 1§ = krótkość §, 1¨ = krótkość ¨, itd).
Uzasadnienie
jest proste: skoro rozgrywać ma Odpowiadający, to Otwierający powinien
„zająć” kolor mający najmniejszą szansę na uzgodnienie (a takim
jest właśnie kolor najkrótszy).
Jeśli
chodzi o punkt 2, to nie ma on bezpośredniego związku z teorią kolorów
krótkich.
Jest
natomiast jedną z przesłanek, które doprowadziły Autora do Postulatu Słabych
Otwarć:
Większość otwarć
należy przeznaczyć na ręce słabe – o sile 8..12 punktów.
Zauważmy
bowiem, że z ZRR wynika że Odpowiadający powinien być silniejszy od
Otwierającego (!), a to będzie spełnione najlepiej dopiero wtedy gdy otwarcia
będą słabe.
Na tym
kończymy prezentację teorii kolorów krótkich, odkładając prezentację SKK
(Systemów Kolorów Krótkich) do stosownej okazji.
Nie samym brydżem człowiek żyje:
do Czytaj! |
||||
30–4–2002 |
||||
brydż, brydz, bridge, brydż sportowy, brydz
sportowy, bridge sportowy, Pikier, Sławiński, Slawinski, Łukasz Sławiński,
Lukasz Slawinski, |
||||