Podstawy szachów
Szachy to wspaniała gra wywodząca się
od starożytnej mory.
Celem szachów jest rozwój przez tzw wygrywanie,
składające się z pionów, wieżówek, poświęceń itp.
Szahownica składa się ze wspólnych pól
i figur różnych kolorów. Każdy kolor jest reprezentowany przez wiele dobrze
bronionych figur (w szachach szkockich przez dwie). Każda figura może być silna,
słaba względnie taka sobie. Dwie słabe biją silną i vice versa. Hetman jako
figura najsilniejsza może pobić każdą inną, a nawet samego siebie. Ponadto
każdy kolor jest równy wobec prawa.
Debiut polega
na wykonywaniu tzw ruchów, mających na celu sprawdzenie pamięci obu graczy.
Za jednym zamachem można wykonać
najwyżej siedem ruchów (w tym tylko trzy cofnięcia). Kodeks Szachowy wymaga od
graczy bezwzględnej dyscypliny w opanowywaniu centrum z przyległościami.
Debiut wygrywa gracz, który wykona
najdłuższą kombinację (zwykle grający zielonymi).
Przed debiutem
każdy gracz ma prawo zaproponować przeciwnikowi cztery z trzynastu gambitów, z
tym że żadne dwa nie mogą być wykonane tuż przed wymianą Hetmanów (tzw Partia
Sycylijska).
Naciśnięcie zegara wyklucza gambity
treflowe.
Wykonywanie
ruchów nie jest trudne. Należy upatrzoną uprzednio bierkę ująć w średni i
wskazujący palec własnej ręki (lewej bądź jakiejkolwiek innej), energicznym
ruchem oderwać ją od szachownicy i bez wahania postawić na polu wskazanym przez
przeciwnika. Trzy postrzelone w ten sposób konie tworzą tzw roszadę, trzy
roszady dają końcówkę, a końcówka gońcowa – pozycję.
Nieco
trudniejsze jest poruszanie figurami w internecie:
Każdy gracz naprowadza myszkę na swoją
figurę, po czym moderator dyskusji zaczyna klikać w stół. Od ostatniego
kliknięcia aż do końca sesji zabronione są wszelkie rozmowy z serwerem (wolno
jednak pytać się o ilość kliknięć). Dobre obyczaje (netykieta) wymagają, by po
zakończeniu ruchu nadać komunikat EOM bądź FOFF. Poza tym w internecie nie stosuje się bicia w przelocie.
Po zakończeniu gry każdemu graczowi
przyznaje się tzw wynik (pata lub przegraną).